Slovenské komorné divadlo Martin - Jak jeleň budeš si tam chodiť

Či čuli ste už padať les? Vlastniť prírodu, vlastniť ženu - až do (seba)zničenia. Zvecniť sa do večnosti. Libreto pre jeleňa, troch performerov a zástup žien podľa starej dobrej Hájnikovej ženy. Redukcia nožom. Na staré rany nový Hviezdoslav.

Koncept a téma
Inscenácia vychádza z voľnej inšpirácie Hviezdoslavovou básnickou skladbou Hájnikova žena. Režisér Lukáš Brutovský (ktorý tiež napísal libreto) transformuje tieto klasické motívy do moderného jazyka – silného, vizuálne intenzívneho a provokatívneho. (Slovenské centrum AICT)

Motívy vlastníctva, moci a násilia sa kryštalizujú v obraze ženy–krajiny, ktorú zneužíva „pán-jeleň“, ako Brutovský profiluje postavu Artuša Viláního. Hrajú tu úlohu silného, brutálneho maskulína, ktorý si „myslí, že mu patrí svet i žena“ a „chodí si ako jeleň po tom svete“. (myturiec.sme.sk / Monitoring: Slovenské centrum AICT)

Tvorivý tím a obsadenie:
Réžia & libreto: Lukáš Brutovský
Dramaturgia: Miro Dacho
Choreografia: Stanislava Vlk Vlčeková (asistovala Zuzana Burianová)
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Lukáš Brutovský
Video: Matouš Ondra

Hrajú:
Barbora Palčíková
Ján Dobrík
Matej Babej (alternuje Adrián Hudák)
A výrazný moment tvorí záverečný choreografický blok, kde účinkuje zbor 21 neprofesionálnych tanečníčok.

Premiéra inscenácie:
22. 11. 2024

Recenzie a kultúrny význam:

Moja kultúra
Inscenácia si vyslúžila označenie „pro­vo­ka­tívna“ – a to vzhľadom na silné obrazy, surový jazyk a jednoznačnú súčasnú výpoveď. Hľadá paralely medzi klasickou literatúrou a aktuál­nymi problémami, ako je vykorisťovanie prírody, spoločenské stereotypy a nerovnosť pohlaví.
TERAZ.sk

devin.stvr.sk
Divadelná dramaturgička Veronika Kolejáková si všimla poetickú drsnosť a symbolické vrstvy, ktoré inscenácia ponúka, a upozorňuje na jej meniaci sa charakter – premiéra 22. novembra 2024, ďalšie reprízy napr. 21. decembra 2024 a v januári 2025.

Slovenské centrum AICT
Recenzentka Dária Fojtíková Fehérová v texte „Demontáž Pavla Országha v Brutovského kompozícii“ reflektuje tematickú hĺbku inscenácie – spojenie prírody, ženskosti a maskulínu v súčasnom kontexte.

blog.sme.sk
Blog na SME odporúča sa na predstavenie vybrať s otvorenou mysľou, nesústrediť sa na dej, ale na repliky, symboly a opakujúce sa motívy – text je intenzívny, expresívny, obsahuje aj angličtinu a maďarčinu.

Prečo ísť na toto predstavenie?
Nebojí sa provokovať a rozprávať súčasným jazykom.
Klasiku pretavuje do vizuálne bohatého, intenzívneho jazyka.
Poskytuje jedinečný divadelný pohľad, bohatý na symboliku a pohyb.
Predstavenie otvára dôležité spoločenské témy – vykorisťovanie, nerovnosť, stereotypy…
Je to umenie, ktoré dostane divákovú hlavu do akcie, nie len oči do deja.

Fotografie: Rado Gadoczi