Slovenské komorné divadlo Martin - Na medveďov!!!


Čo s nami robí strach? A ako sa to dá využiť? Kto je odvážnejší? Autor alebo divadlo, ktoré ho uvedie? Prvé profesionálne uvedenie jedinej celovečernej tragifrašky Jánosa Margittaia. Súčasné čítanie hry, ktorá mala ochotnícku premiéru v necpalskej kúrii na Silvestra 1922.

V máji 2025 uvedlo Slovenské komorné divadlo Martin premiéru inscenácie Na medveďov!!!, tragifrašky od Jánosa Margittaia — diela, ktoré malo ochotnícke uvedenie ešte v roku 1922 na silvestrovskom večierku v necpalskej kúrii. Patrí k nemu jedinečnosť: autorské prepojenie surrealizmu, dadaizmu a miestnej histórie. (turieconline.sk)

Dramaturg Róbert Mankovecký tento nájdený text predložil režisérovi Lukášovi Brutovskému, ktorý z pôvodného zámeru naplánovať iné predstavenie prešiel k úplnej zmene – zvolil práve túto textovú perlur. Dôvody? Nadčasovosť jazyka, žánrová hravosť a dadaisticko-surrealistický tón, ktoré Margittai do hry vložil už pred rokom 1922 v Turčianskych Tepliciach. (turieconline.sk)


  • Realizačný tím:

    Autor: János Margittai
    Preklad: Izabela Textorisová
    Dramaturgia: Róbert Mankovecký, Miro Dacho
    Scéna: Pavel Borák
    Kostýmy a masky: Katarína Holková
    Hudba: Dana Osika
    Réžia: Lukáš Brutovský
    Video: Matouš Ondra
    Choreografia: Martin Talaga
  • Osoby a obsadenie:

    Izabela, poštárka a botanička: Eva Gašparová
    Elena, manželka Ondrejova: Nadežda Vladařová
    Ondrej, muž Elenin: Lucia Jašková
    Jozef, jeho priateľ: Zuzana Rohoňová
    Pastier: Alena Pajtinková
    Medvedica: Barbora Palčíková

Premiéra inscenácie: 23. 5. 2025


Slovenské komorné divadlo Martin prináša inscenáciu „Na medveďov“, ktorá sa s nadhľadom aj drsnou úprimnosťou pozerá na slovenskú realitu, strachy a stereotypy, čo sa v spoločnosti usadili hlbšie, než by sme si možno pripustili. Hra sa pohybuje na rozhraní satiry, tragikomédie a grotesky, pričom medveď tu nie je len zviera – je to symbol všetkého, čo v nás vyvoláva nepohodlie, hnev či neopodstatnené obavy.

Téma a posolstvo
Inscenácia si berie na mušku fenomén strachu z medveďov, ktorý v posledných rokoch prerástol do spoločenskej hystérie. Nejde však o ekologickú prednášku ani biologickú analýzu. Naopak – tvorcovia využívajú túto tému ako metaforu pre širšie problémy: sociálnu frustráciu, mediálnu manipuláciu, hľadanie vinníka za vlastnú nespokojnosť a ľudskú tendenciu spraviť z náhody hrozbu.

Silným prvkom je schopnosť inscenácie ukázať, ako ľahko môže obyčajný človek prejsť od zdravého rozumu k absurdným záverom, pokiaľ sa ocitne pod tlakom strachu a skupinového myslenia. Hra tak pôsobí nielen aktuálne, ale aj nepríjemne pravdivo.

Herecké výkony
Ensemble SKD Martin opäť ukazuje, že je doma v žánroch, kde je potrebná presná súhra, rytmus a citlivé dávkovanie humoru. Postavy sú zobrazené plasticky – nie ako karikatúry, ale ako reálni ľudia, ktorých poznáme z každodennosti. Herci pracujú s detailom, iróniou aj fyzickým humorom, pričom dokážu plynulo prechádzať zo smiešneho do tragického.

Najväčšiu silu majú momenty, keď sa smiech v hľadisku postupne mení na ticho, pretože si divák uvedomí, že sa možno smeje sám sebe.

Režijný a vizuálny koncept
Režijná koncepcia pracuje s rytmom kolektívnej paniky – scény sa zrýchľujú, prepadávajú do chaosu a následne sa zastavujú v tichých, až znepokojivých momentoch. Vizuálne riešenia sú nápadité: jednoduchá scéna sa mení na priestor, kde sa realita mieša so symbolmi a kde hranica medzi človekom a „medveďom v našej hlave“ začína miznúť.

Hudba a svetlo podporujú napätie aj komické pointy, pričom celok pôsobí veľmi kompaktným dojmom.

„Na medveďov“ je dravá, aktuálna a zábavne nepríjemná inscenácia, ktorá prináša satirický pohľad na to, ako vzniká strach – a ako ho vedia iní využívať. Je to hra, ktorá pobaví, ale zároveň prinúti zamyslieť sa nad tým, aké „medvede“ si nosíme v sebe.

SKD Martin opäť potvrdzuje, že vie vytvárať divadlo s jasným názorom, živou energiou a schopnosťou osloviť široké publikum.

Prečo ísť na Na medveďov!!!?
Jedinečný žáner – tragifraška ako fusion tragédie a komédie, surrealizmu a absurdna.
Historický kontext – text z roku 1922, oživený dnes, dopĺňa lokálnu kultúru o zabudnuté scény.
Ženský herecký ansámbl – koncepčné pokračovanie pôvodného obsadenia len ženskými postavami.
Režijná odvaha Lukáša Brutovského – žonglovanie s hraničnými témami ako je strach, komunita, odvaha autora i divadla.
Divadelný zážitok – absurdné, groteskné, esteticky bohaté. Niečo, čo uvoľní myseľ a zároveň ťa neprepustí, kým neuvažuješ.


Fotografie: Divadloo.sk (Rado Gadoczi)